niedziela, 12 lipca 2015

Łosoś z świeżymi ziołami i pieczonym fenkułem

Po wakacjach w kraju ryb i innych owoców morza nie może być inaczej, musi pojawić się przepis na rybę :) Mimo, że na urlopie jadłam rybę codziennie i to zwykle dwa razy dziennie nigdy nie była ona przygotowana tak samo. Przyznam, że było to niezwykle inspirujące. Ryba jest z jednej strony stosunkowo łatwym "materiałem" do przygotowania ale z drugiej strony odrobina fantazji w jej przygotowaniu może dostarczyć wręcz niebiańskich doznań smakowych :)

Autorem przepisu jest brytyjski kucharz Jamie Oliver, obecnie chyba najpopularniejszy kucharz na świecie, znany z niezliczonych programów i książek o gotowaniu. Uwielbiam jego pomysły, entuzjazm i ogromny wkład w edukację prozdrowotną. Jamie założył fundację Jamie Oliver Food Foundation, której celem jest krzewienie i zachowanie tradycyjnych sposobów przygotowania posiłków. Fundacja pracuje "u podstaw", edukuje dzieci i młodzież. Jamie przekonuje również, że jakość produktów, z których przygotujemy posiłki ma znaczenie. Jednym z moich jego ulubionych stwierdzeń jest zdanie, które powiedział kiedyś w jednym z wywiadów dla brytyjskiego Daily Mail: "Cukier może zniszczyć twoje życie i powinien być opodatkowany tak samo jak tytoń".

Nie będzie więc dziś oryginalnie jeśli chodzi o autora ale za to na pewno łatwo, zdrowo i smacznie :)
 
Składniki:
- 600 g woskowych ziemniaków
- 1 duży fenkuł
- sól himalajska
- świeżo mielony pieprz
- pęczek świeżej pietruszki
- 2 ząbki czosnku
- 20 g masła
- oliwa z oliwek
- 4 filety łososia (po ok. 120 g), ze skórą, z dobrego źródła (np. łosoś z hodowli ekologicznych lub dziki łosoś alaskański)
- kilka gałązek świeżej mięty
- nieduży kawałek Parmezanu
- świeżo wyciśnięty sok z jednej cytryny

 
Dlaczego takie składniki:
  • Ziemniaki określane jako woskowe i młode ziemniaki znacznie wolniej i słabiej podnoszą poziom glukozy w krwi, bo zawierają mniej skrobi.
  • Jamie w swoim przepisie podaje sól morską, ja jednak wolę sól himalajską - pochodzi z pierwotnego oceanu, jest więc nieskażona toksynami a przy tym bogata w 84 różnych składników mineralnych w przyswajalnej formie. Niektórzy uważają, że sól himalajska jest również nośnikiem swoistej informacji i jej działanie w naszym organizmie ma nie tylko biochemiczne podstawy ale również działa na zasadzie homeopatii.
  • Jamie w swoim przepisie oprócz położenia masła na warzywach, skrapia je przed pieczeniem oliwą z oliwek. Oliwa z oliwek jest zdrowym i smacznym dodatkiem ale ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych zdecyduję nie lubię go w wersji podgrzanej, a tym samym bogatej w wolnej rodniki. Dlatego u mnie oliwa idzie na potrawę dopiero na talerzu.
  • Fenkuł czyli koper włoski - niezwykle bogaty w witaminę C i rutynę oraz w witaminę A. Zawiera również witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy.
  • Łosoś - z dobrego źródła to samo zdrowie. Tłuściutki - bogaty w kwasy omega 3. Zawiera astaksantynę, potężny antyoksydant. Bogaty w potas i jod, zawiera witaminę D3 i witaminy B.


Przygotowanie:
  1. Piekarnik nagrzać do 220 stopni C.
  2. Zagotować w garnku osoloną wodę.
  3. W międzyczasie umyte ziemniaki (ze skórką) pokroić na połówki i przygotować bulwę kopru. Obciętą część liściastą zachować na później. Podzielić bulwę kopru na 8 cząstek i wrzucić je do gotującej się wody razem z połówkami ziemniaków. Gotować ok. 6 minut. 
  4. Wyjąć warzywa z wody i pozostawić do odparowania na cedzaku.
  5. Przenieść warzywa do żaroodpornego naczynia, oprószyć solą i pieprzem, drobno pokroić pietruszkę i posypać połową warzywa, drobno pokroić czosnek lub przecisnąć przez praskę i cały dodać do warzyw. Dobrze wymieszać i równomiernie rozprowadzić na dnie naczynia. Pokroić 2/3 masła i ułożyć na warzywach.
  6. Piec w piekarniku 30 min, do złotego koloru.
  7. W międzyczasie przygotować łososia. Naciąć  podłużnie kawałki łososia po stronie ze skórą na głębokość ok. 1 cm. Z obu stron posypać solą. Drobno pokroić gałązki mięty, wymieszać z resztą pietruszki i umieścić mieszankę ziół w nacięciach filetów.
  8. Wyjąć z piekarnika przyzłocone warzywa, posypać je startym Parmezanem i lekko potrząsnąć w celu wymieszania Parmezanu z resztą składników. Na tak przygotowanych warzywach położyć filety łososia skórą do góry. Skropić sokiem z cytryny i położyć na łososiu resztę pokrojonego masła.
  9. Piec kolejne 15 min.
  10. Tuż przed wyjęciem z piekarnika pokroić liście fenkuła. Posypać nimi potrawę przed podaniem.
  11. Podawać z cząstkami cytryny i oliwą, do skropienia potrawy na talerzu.


Robię się głodna! :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz